Hoppa till huvudinnehåll

Stöd för en äldre person

Varhas tjänster för äldre riktar sig främst till personer över 65 år. På den här sidan hittar du information om vilka alternativ det finns om du undrar något om tjänster för äldre eller oroar dig för hur en äldre person orkar eller klarar sig hemma.

Gör så här:

Om din äldre närstående redan får tjänster i hemmet kan du kontakta serviceproducenten direkt.

Om den äldre personen ännu inte får tjänster i hemmet kan du kontakta det gemensamma kundhandledningsnumret. På svenska:  02 262 6174 (mån.–fre. kl 9–12) och på finska: 02 262 6164 (mån.–fre. kl. 9–15).

Du kan också begära att bli kontaktad via ett kontaktformulär eller fråga om tjänster i vår chatt. 

Om du är orolig för en äldre person och det är uppenbart att hen inte kan ta hand om sig själv, sin hälsa eller sin säkerhet, kan du göra en anmälan om personen. Vem som helst kan göra anmälan. En privatperson kan göra anmälan anonymt.

Anmälningsformuläret används i situationer som inte kräver brådskande utredning eller hjälp. Anmälningarna behandlas under vardagar. I brådskande situationer ska du omedelbart ringa social- och krisjouren (tfn 02 262 6003). I nödfall ska du ringa 112.

Efter att anmälan behandlats kontaktas den äldre personen. Hen informeras om vem som gjort anmälan och om innehållet i anmälan. Situationen utreds tillsammans med den äldre personen och hen får ge sin syn på saken. Bedömningen om behovet av hjälp görs likaså tillsammans med den äldre.

Myndigheter inom social- och hälsovården har tystnads- och sekretessplikt, vilket betyder att vi inte kan ge ut information om en privatperson åt den som gjort anmälan.

Om ärendet är brådskande eller den äldre personen behöver omedelbar vård ska du ringa social- och krisjouren (tfn 02 262 6003 / 112), som har öppet dygnet runt.

Vanliga frågor och mer information