Hoppa till huvudinnehåll

eHälsoservice

eHälsoservice är en e-tjänst mellan dig och din hälsostation. Tjänsten används i primärhälsovården i Åbo, Nådendal, Pargas, Loimaa och Oripää. Omfattningen av tjänsterna beror på den vårdande enheten.

eHälsoservicens meddelandetjänst för hälsostationerna i Åbo är fortfarande avstängd. Det är fråga om ett tekniskt fel i tjänsten, som vi försöker lokalisera tillsammans med programleverantören så snabbt som möjligt.

På grund av felet styrs inte meddelandena i eHälsoservice på korrekt sätt. Det här leder till att en del av meddelandena inte syns för mottagaren, vilket kan innebära att svaren kan fördröjas märkbart. För närvarande kan vi inte garantera att alla meddelanden i systemet kommer fram och därför är hela meddelandesystemet för hälsostationerna i Åbo avstängt.

Det här gäller endast meddelandetjänsten för hälsostationerna i Åbo. Alla andra funktioner fungerar normalt också i Åbo.  Till exempel fungerar meddelandetjänsten för rådgivningarna normalt och det går också att skicka blanketter för beställning av vårdartiklar samt andra blanketter. I andra kommuner som använder eHälsoservice fungerar tjänsten normalt.

Alla andra kontaktkanaler till hälsostationerna i Åbo fungerar normalt.

Hälsostationerna i Åbo, bedömning av vårdbehovet samt rådgivning:

  • tfn 02 266 1130
  • mån.–tors. kl. 8–16
  • fre. kl. 8–15.
Läs mer: Meddelandetjänsten för hälsostationerna i Åbo avstängd tillsvidare

I eHälsoservicen kan du:

  • uträtta ärenden med utdelningen av egenvårdsartiklar (Åbo, Pargas, Nådendal)
  • kommunicera tryggt med hälsovårdspersonalen i icke-brådskande ärenden
  • fylla i och skicka blanketter, t.ex. blankett för förhandsuppgifter före ditt besök
  • avboka eller flytta tidsbokningar som du har gjort via tjänsten
  • boka tid till en sjukskötare och i vissa fall till läkare (t.ex. hälsostation, distansmottagning, preventivrådgivning, mödrarådgivning osv.)

Användningen av elektroniska hälsotjänster förutsätter att du har en kundrelation och att du har ingått ett serviceavtal (avtal för elektroniska tjänster)

Du kan logga in i servicen antingen med bankkoder eller med mobilcertifikat. Servicen är avgiftsfri.

Avtal för elektroniska tjänster

Användningen av elektroniska hälsotjänster förutsätter att du har en kundrelation och att du har ingått ett serviceavtal. Anvisningar för hur du gör ett serviceavtal hittar du nedan.

Logga in på tjänsten

Tjänster som finns på eHälsoservice

Det finns en tidsbokningstjänst, en meddelandetjänst och en blankettjänst. Du kan också uppdatera dina basuppgifter och kunduppgifter i tjänsten.

Om att uträtta ärenden för någon annan i eHälsoservice

Via eHälsoservicen kan du uträtta även din familjs ärenden. Att uträtta ärenden på någon annans vägnar förutsätter att man ingått avtal om elektronisk ärendehantering och/eller en Suomi.fi-fullmakt.