Länkstig
- Hem
- Information om Varha
- Egentliga Finlands välfärdsområde
-
Servicenätet
Servicenätet
Servicenätet är Varhas plan för hur social- och hälsovårdstjänsterna ska produceras och var serviceställena ska finnas i fortsättningen i Egentliga Finlands välfärdsområde. Under våren 2024 framskrider planen för servicenätet för social- och hälsocentraltjänster till beslut.
Reformen av servicenätet i sin helhet kommer att ta flera år. Arbetet förbereds och beslut fattas skilt för varje servicehelhet:
- social- och hälsocentraler
- mun- och tandvården
- tjänster som stöder funktionsförmågan
- tjänster för barn, unga och familjer
- mentalvårds- och missbrukartjänster
- funktionshinderservice
- socialservice för personer i arbetsför ålder
- tjänster för äldre
- specialiserad sjukvård, diagnostik, jourtjänster och prehosopital akutsjukvård.
I planeringen av servicenätet beaktas följande:
- Invånarnas nuvarande och framtida servicebehov, befolkningsutvecklingen i Egentliga Finland på lång sikt, befolkningskoncentrationerna, befolkningens naturliga färdriktningar till service, samt språkliga rättigheter.
- Det nuvarande läget för social- och hälosvårdens fastigheter samt deras skick och andra funktioner.
- Lagstiftningen, som förutsätter att social- och hälsovårdstjänsterna ska tillhandahållas nära kunderna med beaktande av befolkningens behov. Servicen kan dock koncentreras till större helheter för att säkerställa kvaliteten och tillgången till service, eller för att optimera kostnadshanteringen.
Planen för servicenätet för social- och hälsocentraler, preliminärt utkast
Det här är ett preliminärt utkast till planen för servicenätet för social- och hälsocentraltjänster. Ett förslag om var social- och hälsocentralerna i Egentliga Finlands välfärdsområde ska placeras regionalt kommer att beredas under våren 2024, för att därefter gå vidare till politiskt beslut.
- Juni 2024: välfärdsområdesstyrelsen behandlar planen och välfärdsområdesfullmäktige fattar det slutliga beslutet om servicenätet.
Följ beslutsprocessen:
Målet är att social- och hälsovårdstjänsterna i Egentliga Finlands välfärdsområde ska tillhandahållas via flera kanaler i framtiden. Fler digitala och mobila tjänster ska erbjudas utöver tjänsterna vid fasta serviceställen. Olika typer av tjänster ska erbjudas för alla åldersgruppers behov.
Social- och hälsovårdstjänster ska framöver tillhandahållas på tre nivåer:
- Social- och hälsocentraler erbjuder ett brett utbud av tjänster
- Social- och hälsostationer erbjuder ett något smalare utbud av tjänster
- Serviceställen inom social- och hälsovården erbjuder ett begränsat utbud av lokala tjänster.
Verksamhetsställena kan vara av olika storlek beroende på antalet kunder och tyngdpunkten för tjänsterna kan variera beroende på befolkningens behov.
Tvåspråkiga och flerspråkiga tjänster ska erbjudas på lika villkor för den tvåspråkiga befolkningens behov vid social- och hälsocentralerna, social- och hälsostationerna och vid serviceställena inom social- och hälsovården.
Familjecentertjänster, såsom rådgivningsbyråer, socialservice samt mun- och tandvårdstjänster, kan också finnas på andra verksamhetsställen än de som nämns ovan.
Elev- och studerandevård ska även i fortsättningen tillhandahållas i skolorna eller i deras omedelbara närhet.
Ett av målen med reformen av servicenätet för social- och hälsovårdstjänster är att trygga etablerade vård- och kundrelationer för i synnerhet långtidskunder.
Vid många enheter är det för närvarande inte möjligt att upprätthålla långa vårdrelationer på grund av den höga läkaromsättningen. Avsikten är att skapa en struktur där utbudet av tjänster och vårdförhållandena inte avbryts.
Egenteam-modellen, dvs. ett team av läkare, skötare och annan nödvändig vårdpersonal, ska utvidgas. Egenteamet ansvarar för vården av sina egna patienter, samt för att vården är smidig och kontinuerlig.
Minimitjänster på social- och hälsocentraler
- Bedömning av vårdbehovet, kundhandledning och rådgivning ska finnas på alla verksamhetsställen.
- Personalen ska vara multiprofessionell och kunna erbjuda omfattande konsultationsmöjligheter.
- Läkar- och skötarmottagningarna ska vara öppna vardagar under tjänstetid (egenteam). Tjänster ska också kunna tillhandahållas utanför tjänstetid och på helger.
- Tjänster för provtagning och patientnära analytik ska tillhandahållas.
- Det ska också finnas tillgång till omfattande tjänster av en multiprofessionell arbetsgrupp för mentalvårds- och missbrukartjänster.
- Socialservice för personer i arbetsför ålder och funktionshinderservice ska erbjudas vardagar under tjänstetid.
- Om det finns flera social- och hälsocentraler i en stad, ska några av dem ha avbildningstjänster på basnivå, mun- och tandvårdstjänster, tjänster som stöder funktionsförmågan, mödra- och barnrådgivning samt socialservice för barn, unga och familjer (på social- och hälsocentraler eller separata verksamhetsställen).
Minimitjänster på social- och hälsostationer
- Bedömning av vårdbehovet, kundhandledning och rådgivning ska finnas på alla verksamhetsställen.
- Personalen ska vara multiprofessionell och kunna erbjuda omfattande konsultationsmöjligheter.
- Social- och hälsostationerna ska vara öppna fem dagar i veckan under tjänstetid. Läkar- och skötarmottagningarna ska vara öppna vardagar under tjänstetid (egenteam).
- Tjänster för provtagning och patientnära analytik ska tillhandahållas.
- Det ska också finnas tillgång till tjänster av en multiprofessionell arbetsgrupp för mentalvårds- och missbrukartjänster.
- Socialservice för personer i arbetsför ålder och funktionshinderservice ska tillhandahållas enligt överenskommelse.
- Mödra- och barnrådgivning (inte nödvändigtvis i samma fastighet, men i samma kommun) ska tillhandahållas.
- Mun- och tandvård på basnivå ska tillhandahållas på nästan alla social- och hälsostationer.
- Vissa social- och hälsostationer ska kunna erbjuda socialservice för barn, unga och familjer samt tjänster som stöder funktionsförmågan.
Minimitjänster på serviceställen inom social- och hälsovården
- Serviceställena ska erbjuda rådgivning och handledning.
- Omfattande möjligheter till distanskonsultation ska erbjudas.
- De minsta serviceställena ska vara öppna minst en dag i veckan, de största fem dagar i veckan.
- Sjukskötar- och hälsovårdartjänster ska tillhandahållas. Vid behov också läkarmottagning, i regel som distanstjänst i samband med en skötarmottagning.
- Mentalvårds- och missbrukartjänster samt vid behov de vanligaste tjänsterna inom socialservice ska tillhandahållas.
- I områden med långa avstånd ska personalen vid serviceställena också kunna erbjuda andra ändamålsenliga tjänster enligt sin yrkesutbildning, till exempel provtagning, medicinsk rehabilitering och rådgivning.
I planen för servicenätet för social- och hälsocentralerna kommer man att föreslå en minskning av antalet verksamhetsställen. Det kommer att vara nödvändigt att avstå från vissa verksamhetsställen eftersom finansieringen och personalen inte räcker för att upprätthålla den nuvarande servicestrukturen. Social- och hälsovårdstjänsterna ska dock fortsättningsvis tillhandahållas, men eventuellt på ett annat verksamhetsställe eller på ett annat sätt.
Utkast till servicenätet för social- och hälsocentraltjänster 2025–2026
- Varha ska ha 35 fasta verksamhetsställen inom social- och hälsovården år 2026. För närvarande har Varha 53 social- och hälsocentraler.
- Fram till utgången av 2026 ska servicen stegvis upphöra på 16 av de hälsostationer som står inför de största utmaningarna beträffande verksamhet, lokalernas skick eller tillgång på personal. Kundernva vid dessa verksamhetsställen ska styras till distanstjänster och större verksamhetsställen som ligger på 13–33 minuters köravstånd från det som läggs ned.
- Två befintliga hälsostationer ska få en ny roll, till exempel som familjecenter eller verksamhetsställe för mun- och tandvården.
- I framtiden, dvs. efter 2026, kommer Varha att ha 8 social- och hälsocentraler med omfattande service i de största befolkningskoncentrationerna, inklusive den nya social- och hälsocentralen Kaskisbacken.
- I medelstora bosättningscentrum ska det finnas 17 social- och hälsostationer, vars tjänster blir tillgängliga för en stor del av befolkningen.
- Servicenätet ska kompletteras med 11 serviceställen inom social- och hälsovården. Antalet kan ändras allteftersom distanstjänsterna och eventuella mobila tjänster utvecklas.
Digitaliseringen inom Varha framskrider redan 2024
En mobilapplikation för hela Varha kommer att lanseras 2024–2026.
Med den här mobilappen kan man kontakta social- och hälsovården och boka tid för vissa av Varhans tjänster, granska sina egna uppgifter och fylla i förhandsuppgifter. Med appen kan man själv göra en bedömning av sitt vårdbehov samt använda program för egenvård. Med hjälp av en chattjänst kan vårdbehovet bedömas tillsammans med vårdpersonalen. All service som inte kräver mottagning på plats kan erbjudas som distansmottagning.
Vid planeringen tar man dock hänsyn till att alla inte har möjlighet att använda digitala tjänster.
Mobila tjänster ska möta kunderna i deras vardagsmiljö
De mobila tjänsterna ska utökas och erbjudas som expert- och rehabiliteringsservice i hemmet för bland annat barnfamiljer, klienter inom mental- och missbrukarvården, personer med funktionsnedsättning samt äldre.
Mobila tjänster omfattar också mun- och tandvårdstjänster för skolor, boendeenheter eller andra verksamhetsställen där det inte finns någon egentlig tandläkarmottagning.
Exempel på mobila diagnostiktjänster som tillhandahålls för närvarande är hemprovtagning, ögonbottenundersökning samt magnetundersökning i lastbil.
Vanliga frågor
Det kommer att vara nödvändigt att avstå från vissa verksamhetsställen eftersom vår finansiering och personal inte räcker för att upprätthålla den nuvarande servicestrukturen.
Med reformen av servicenätet strävar vi efter att storleken och placeringen för alla verksamhetsställen i Varha ska vara sådan att den fastanställda personalen kan erbjuda långa vårdrelationer. Samtidigt minskar också behovet av inhyrd personal. Målet är också att verksamhetsställena ska vara av sådan storlek att social- och hälsovårdspersonalen upplever dem som attraktiva arbetsplatser.
Planeringen utgår från vår nuvarande verksamhet, från fastigheternas skick och funktion, kollektivtrafiken samt från bedömningar av den digitala servicens utveckling.
Varha har cirka 2 500 lokaler till sitt förfogande. Det är klart mer fastighetsyta per invånare jämfört med andra välfärdsområden. Byggnadernas skick varierar från bra till obrukbar. Vi bör noggrant välja vilka objekt vi investerar i, eftersom vi inte har råd att upprätthålla dem alla. Genom att öka antalet digitala tjänster och distanstjänster med cirka 20 procent beräknas lokaler frigöras så att små enheter kan slås samman med större. Servicens tillgänglighet kommer också att beaktas.
I enlighet med Varhas program för produktivitet och ekonomisk effektivitet eftersträvas betydande besparingar i hela servicenätet, sammanlagt 49,8 miljoner euro under 2024–2026.
Årskostnaderna för alla lokaler i Varha uppgår till cirka 178 miljoner euro. Cirka två tredjedelar av lokalerna hyrs av kommuner eller andra hyresvärdar. Av ekonomiska skäl bör Varha avstå från vissa verksamhetsställen, i synnerhet de som är i sämre skick, och effektivisera lokalanvändningen på de verksamhetsställen som kvarstår.
Syftet med reformen av servicenätet för social- och hälsovårdscentraltjänster är att trygga etablerade vård- och kundrelationer för i synnerhet långtidskunder. Forskning visar att en kontinuitet i den personliga relationen mellan patient och läkare ger bäst nytta för både patienten och samhället.
En god kontinuitet i vården är också en förutsättning för att man ska kunna börja använda distansmottagningar på ett tryggt sätt för multisjuka patienter och patienter med multiproblem.
På många enheter har det inte varit möjligt att upprätthålla långa vårdrelationer på grund av den höga läkaromsättningen. Avsikten är att skapa en struktur där utbudet av tjänster samt vårdförhållandena inte avbryts.
De här ska genomföras med hjälp av en så kallad egenteam-modell, där ett team av läkare, skötare och annan nödvändig vårdpersonal ansvarar för vården av sina egna patienter, samt för att vården är smidig och kontinuerlig.
Beslut om servicenätet fattas enligt servicestrategins struktur per servicehelhet. Reformen börjar med social- och hälsocentraltjänsterna.
Planen om servicenätet för social- och hälsocentralerna bereds under våren 2024 och går därefter vidare till politiskt beslut. Målet är att välfärdsområdesfullmäktige fattar beslut om servicenätet för social- och hälsocentraltjänsterna i juni 2024.
Därefter planeras följande tjänster:
- mun- och tandvården
- tjänster som stöder funktionsförmågan
- tjänster för barn, unga och familjer
- mentalvårds- och missbrukartjänster
- funktionshinderservice
- socialservice för personer i arbetsför ålder
- tjänster för äldre
- specialiserad sjukvård, diagnostik, jourtjänster och prehosopital akutsjukvård.
I planeringen av servicenätet beaktas enkäterna om servicestrategin som genomfördes 2023 och som besvarades av nästan 12 000 invånare samt anställda vid Varha. Dessutom har servicestrategin kommenterats vid fyra regionala tillställningar och utlåtanden har begärts av välfärdsområdets kommuner. Därutöver har 35 organisationer och företag gett sitt utlåtande om servicestrategin.
Inom Varha har man dessutom hållit över 20 gruppintervjuer och workshopar i anknytning till planeringen.
Varhas ledning för en fortlöpande dialog om saken med kommundirektörerna i Egentliga Finlands välfärdsområde.
En responskanal gällande den här frågan kommer att öppnas för hela personalen i Varha.
Aktuellt (Öppnas i nytt fönster, länkar till en annan webbplats)
Via länken kan du läsa nyheter om servicenätet.
Servicenätet grundar sig på Varhas servicestrategi
- Servicenätet är tillgängligt och består av fasta serviceställen samt av mångsidiga digitala och mobila tjänster.
- När servicenätet utvecklas tas behov hos befolkningen och olika kundgrupper, befolkningsutveckling och befolkningskoncentrationer samt befolkningens naturliga rutter vid uträttandet av ärenden och regionala särdrag, såsom skärgården, och hur kollektivtrafiken fungerar i beaktande.
- Planeringen av servicenätet syftar till effektiv användning av lokaler och tar ekonomiska ramar, fastigheternas skick, tillgång till personal samt annan kapacitet som står till förfogande i beaktande.
- Vid reformen av servicenätet tar man hand om kontinuiteten i kundens service och om tillgodoseendet av språkliga rättigheter så att en ny fungerande tjänst är i användning innan ändringen träder i kraft.
- Välfärdsområdet främjar för sin del livskraft i Egentliga Finland och dess olika områden i samarbete med kommunerna.
Varhas servicestrategi
Välfärdsområdesfullmäktige har godkänt servicestrategin för Egentliga Finlands välfärdsområde 15.11.2023