Hyppää pääsisältöön

Uutinen Julkaistu 26.4.2024 10.09

Käyttäjäpalaute ohjaa hyvinvoinnin hakupalvelun kehittämistä

Avainsanat:

Varsinais-Suomen hyvinvointialue (Varha) haluaa kiittää varsinaissuomalaisia kansallisen Tarmoa-palvelun kehittämiseen osallistumisesta. Hakupalvelusta kaivattiin erityisesti järjestöjen tarjoamaa toimintaa.

Hymyilevä sinihiuksinen nuori kurkistaa silmänmuotoisen ympäristötaideteoksen takaa.

Hyvinvointipalveluita kokoava verkkopalvelu Tarmoa avattiin helmikuussa asukkaille ja ammattilaisille testikäyttöön Varsinais-Suomessa. Testijakso on tältä erää päättynyt.

Tarmoa-palvelun avulla asukkaat voivat etsiä lähialueilta itselleen sopivia, terveyttä ja hyvinvointia tukevia palveluita ja toimintaa, joita tarjoavat hyvinvointialue, kunnat, järjestöt, seurakunnat ja yritykset.

Projektiasiantuntija Hanna Valkeapää kertoo, että hakupalvelun kehittäminen käynnistettiin alun perin sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilta saadun palautteen perusteella. Tarve helpottaa asiakkaiden ohjausta erilaisten hyvinvoinnin palveluiden pariin oli ilmeinen.

Valkeapään mukaan alueen asukkaat haluttiin saada varhaisessa vaiheessa mukaan kehittämään uutta hakupalvelua, jotta siitä saataisiin kohderyhmilleen hyödyllinen.

– Asukkaiden ja ammattilaisen palautteet ohjaavat nyt palvelun kehittämistä käytännössä. Heiltä saamamme palaute onkin ollut hyödyllistä, Valkeapää kiittelee.    

Valkeapään mukaan suuri osa palautteista käsittelee sisältöjä, joita testikäyttäjät toivovat palveluun.

– Tarmoa poimii hakutuloksensa Palvelutietovarannosta, joka on palveluiden kuvauksia kokoava tietoallas. Palautteiden perusteella voimme tarjota toimijoille tukea palvelutietovarannon kirjauksiin. Siten muun muassa kuntien ja järjestöjen palvelut tulevat helpommin hyödynnetyiksi, Valkeapää selittää.

Muutostyöt ovat käynnistyneet

Valkeapää toteaa, että käyttäjät ovat kaivanneet hakupalvelulta erityisesti järjestöjen tarjoamaa toimintaa. Varsinais-Suomessa monet järjestöt ovatkin kirjanneet palveluitaan palvelutietovarantoon, ja tämän työn toivotaan jatkuvan myös tulevaisuudessa.

Toinen keskeinen palautteissa tunnistettu kehittämistarve liittyy Tarmoa-palvelun hakutoimintoon. Koekäyttäjät toivoivat hakutulosten pilkkomista pienempiin ja selkeämpiin kokonaisuuksiin.

–Tuloksiin voidaan vaikuttaa teknisesti Tarmoa-palvelun hakutoimintoa kehittämällä. Kertyneen palautteen perusteella tällaisia muutoksia on jo ryhdytty tekemään, vaikka ne eivät vielä välttämättä näykään käyttäjille itselleen, Valkeapää kertoo.

– Yhtä tärkeää on kehittää palvelukuvausten kirjaamista sellaiseen suuntaan, että haku tarjoaa käyttäjän kannalta oleellisia tuloksia, hän jatkaa.

Minkälaisia hyvinvointipalveluita sinä etsit?

Tarmoa-palvelun kehittäminen jatkuu. Palvelusta voi antaa palautetta kansallisen kehittämisen tueksi 26.5.2024 saakka osoitteessa www.tarmoa.fi , vaikka Varsinais-Suomen hyvinvointialueen oma testijakso onkin toistaiseksi ohi.

Tarmoa-verkkopalvelua kehitetään Varsinais-Suomessa Kestävän kasvun Varsinais-Suomi -hankkeen, Varsinais-Suomen hyvinvointialueen ja DigiFinlandin yhteistyönä. Tarmoa-palvelua kehittää ja ylläpitää DigiFinland Oy.

Logot: Varha. Suomen kestävän kasvun ohjelma, NextGenerationEU, Digifinland ja Tarmoa.