Murupolku
- Etusivu
- Tietoa Varhasta
- Asiakkaana hyvinvointialueella
- Sähköisen asioinnin ohjeet
-
eTerveyspalvelut
eTerveyspalvelut
eTerveyspalvelut on sähköinen asiointipalvelu sinun ja terveysasemasi välillä. Palvelu on käytössä Turussa, Naantalissa, Paraisilla, Loimaalla ja Oripäässä perusterveydenhuollossa. Palveluiden laajuus riippuu hoitavasta yksiköstä.
eTerveyspalveluiden viestipalvelu Turun terveysasemille on edelleen pois käytöstä. Kyseessä on tekninen vika palvelun sisällä ja yritämme yhdessä järjestelmätoimittajan kanssa löytää vikaan ratkaisu mahdollisimman pian.
Tekninen vika vaikuttaa siten, että viestit eivät ohjaudu eTerveyspalvelut-palvelun sisällä oikein. Tästä johtuen osa viesteistä voi jäädä sellaiseen tilaan, että niitä ei huomata vastaanottajan päässä. Näissä tapauksissa viesteihin vastaaminen viivästyy huomattavasti. Tällä hetkellä emme voi taata, että kaikki viestit järjestelmästä tulevat normaalisti perille ja huomatuksi, joten koko viestipalvelu Turun terveysasemille on poistettu käytöstä.
Ongelma koskee vain Turun terveysasemien viestipalvelua. Kaikki muut Turun toiminnot toimivat normaalisti. Näitä ovat mm. neuvoloiden viestipalvelu, hoitotarvikejakelun ja muiden lomakkeiden lähettäminen. Myös muissa kunnissa, joissa eTerveyspalvelut on käytössä, palvelu toimii normaalisti.
Kaikki muut yhteydenottokanavat Turun terveysasemille toimivat normaalisti.
Turun terveysasemien hoidon tarpeen arviointi- ja neuvontapuhelin:
- p. 02 266 1130
- ma–to klo 8–16
- pe klo 8–15
eTerveyspalveluissa voit:
- asioida hoitotarvikejakelun kanssa (Turku, Parainen, Naantali)
- viestiä turvallisesti terveydenhuollon ammattilaisten kanssa kiireettömissä asioissa (huom! Turun terveysasemien viestipalvelu on toistaiseksi pois käytöstä)
- täyttää ja lähettää lomakkeita, esim. esitietolomakkeen ennen vastaanottoa
- siirtää tai perua eTerveyspalveluiden kautta varattuja aikoja
- varata aikoja hoitajalle ja rajoitetusti myös lääkärille (esim. terveysasema, etävastaanotto, ehkäisyneuvola, äitiysneuvola jne.)
Sähköisen asiointipalvelun käyttö edellyttää asiakkuutta ja palvelusopimuksen tekemistä (sähköisen asioinnin sopimus).
Voit kirjautua palveluun joko pankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella. Palvelu on maksuton.
Sähköisen asioinnin sopimus
Sähköisten terveyspalveluiden käyttö edellyttää asiakkuutta ja palvelusopimuksen tekemistä. Ohjeet sopimuksen tekemiseen löydät alta.
Tee sopimus eTerveyspalveluissa
Sähköisen asioinnin sopimuslomakkeen löydät eTerveyspalveluportaalin Lomakkeet -osiosta.
- Kirjaudu eTerveyspalveluun.
- Valitse vasemmalta valikosta ”Lomakkeet”.
- Valitse "Sähköisen asioinnin sopimuslomake".
- Täytä lomake ja valitse lomakkeen oikeasta alakulmasta ”Seuraava”.
- Tarkista lomake ja valitse lomakkeen oikeasta alakulmasta ”Lähetä”.
Käytä tulostettavaa lomaketta
Voit käyttää myös tulostettavaa lomaketta. Täytetty sopimuslomake palautetaan siihen terveydenhuollon toimipisteeseen, missä asioi, esimerkiksi terveysasemalle.
Kirjaudu palveluun
eTerveyspalveluissa käytössä olevat palvelut
Käytössä on ajanvarauspalvelu, viestipalvelu ja lomakepalvelu. Lisäksi voit päivittää palvelussa perus- ja asiakastietojasi.
Viestipalvelu on tarkoitettu sinun ja terveydenhuollon ammattihenkilön väliseen kiireettömään viestintään. Viestipalvelu ei ole käytössä vielä kaikissa yksiköissä.
Emme käsittele tämän yhteydenottokanavan kautta tulleita yhteydenottoja välttämättä saman päivän aikana. Mikäli tarvitset hoidon tarpeen arviota saman päivän aikana, ota yhteyttä muuta yhteydenottokanavaa käyttäen. Esim. Turun terveysaseman asiakkaat voivat soittaa Turun terveysasemien neuvonta- ja ajanvarauspuhelimeen p. 02 266 1130.
Kaikki Varhan sote-keskuspalveluiden yhteystiedot
Viestipalvelulla esitettyyn kysymykseen vastattaessa käytetään potilastietojärjestelmässä olevia terveystietojasi. Viestit tallentuvat potilastietojärjestelmään.
Ajanvarauspalvelussa voit varata uuden ajan, perua tai siirtää palvelun kautta tekemiäsi ajanvarauksia. Sähköiset ajanvarauspalvelumme ovat rajatut. Ajanvarauspalveluiden laajuus riippuu myös terveydenhuollon yksiköstä. Käytä muita ajanvarauskanavia, jos sopivaa aikaa ei palvelun kautta löydy.
Laboratorioajan Tyks Laboratorion näytteenottopisteille voi varata sähköisesti tästä linkistä: Varaa aika verkossa.
Samanaikaisesti sinulla voi olla varattuna korkeintaan kolme aikaa.
Tietoa kausiepidemiarokotusten järjestämisestä ja ajanvarauksesta löydät Varhan sivulta: Influenssarokotukset Varsinais-Suomessa.
Lomakepalvelun kautta voit toimittaa tietojasi terveydenhuollon ammattilaisille. Lomakepalvelulla voit esim:
- tehdä sähköisen asioinnin sopimuksen
- lähettää hoitotarviketilauksen (Turku, Naantali, Parainen)
- vastata esitietokyselyihin
- lähettää kotimittaustuloksiasi (verensokeri, verenpaine) ammattilaiselle
Perustiedot
Perustiedot-välilehdellä näytettävät henkilötiedot tulevat terveydenhuollon potilastietojärjestelmästä. Tarvittaessa voit vaihtaa puhelinnumeron Perustiedot-sivulla. Huomioithan, että matkapuhelinkentässä voi olla vain yksi puhelinnumero. Muut yhteystietojen muutokset pyydämme ilmoittamaan terveysasemalle.
Perustietoihin lisäämäsi puhelinnumero tulee näkyviin myös potilastietojärjestelmässä. Turvakiellossa olevien henkilöiden on hyvä huomioida tämä.
Asiakkuudet
Asiakkuuksilla tarkoitetaan toimipisteitämme/ammattilaisiamme, joiden kanssa voit asioida sähköisesti. Asiakkuudet muodostuvat niistä paikoista, joissa olet asiakkaana, kuten terveysasema, äitiysneuvola, ehkäisyneuvola jne. Asiakkuuksista riippuen sähköinen asiointi voi sisältää ajanvarauksia, viestipalvelua ja lomakkeiden täyttöä.
Puolesta asiointi eTerveyspalveluissa
eTerveyspalveluiden kautta voit hoitaa myös perheesi asioita. Puolesta asiointi edellyttää sähköisen asioinnin sopimusta ja/tai Suomi.fi-valtuutusta.
Alle 12-vuotiaan lapsen huoltajalla on mahdollisuus hoitaa lapsensa terveysasioita sähköisen asioinnin kautta. Huoltajan tulee tunnistautua palveluun henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla/mobiilivarmenteella, jonka jälkeen huoltajan tulee hakea alle 12-vuotiaan puolesta asioinnin valtuutus suomi.fi-palvelun kautta (linkki palveluun näytön oikeassa yläkulmassa nimen alla: Hae valtuudet Suomi.fi-palvelusta).
Lisäksi asiointi edellyttää, että huoltaja täyttää ensimmäisellä kirjautumiskerralla sähköisen asioinnin sopimuksen lapsen puolesta eTerveyspalveluissa.
Huom! Huoltajan tulee hakea puolesta asioinnin valtuutus Suomi.fi-palvelun kautta jokaisella asiointikerralla. Sähköisen asioinnin sopimuslomakkeen löydät palvelun Lomakkeet -osiosta sekä tästä linkistä.
Kun asioit ensimmäistä kertaa alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta, toimi seuraavasti
- Kirjaudu eTerveyspalvelut-portaaliin.
- Avaa portaalinäkymän ylälaidan valikko, jonka tunnuksena on sinun nimesi ja/tai ihmishahmo. Valitse toiminto "Hae valtuudet Suomi.fi-palvelusta". Suomi.fi-palvelu aukeaa.
- Valitse Suomi.fi-palvelussa henkilö, jonka puolesta haluat asioida ja paina painiketta "Valitse ja siirry asiointipalveluun". Suomi.fi-palvelu palauttaa sinut eTerveyspalvelut-portaaliin. eTerveyspalvelut-portaalinäkymässä lukee teksti "Asioit henkilön ETUNIMI SUKUNIMI puolesta".
- Valitse eTerveyspalvelut-portaalissa toimintovalikosta "Henkilötiedot". Tarkasta lapsesi tiedot. Lisää matkapuhelinnumero, johon haluat lapsesi asioita koskevat tekstiviestit.
- Valitse eTerveyspalvelut-portaalissa toimintovalikosta "Lomakkeet" ja "Sähköisen asioinnin sopimuslomake" ja paina painiketta "Täytä". Sähköisen asioinnin sopimuslomake avautuu. Lomakkeella otat käyttöön sähköisen asioinnin lapsellesi eTerveyspalveluissa.
- Täytä sähköisen asioinnin sopimuslomake : valitse tekstiviestit, web-viestit, ilmoitukset, voimassaoloaika ja kohta "Hyväksy palvelun käyttöehdot". Paina painiketta "Seuraava", tarkasta lomake ja paina lopuksi painiketta "Lähetä".
- Nyt voit aloittaa asioinnin alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta eTerveyspalvelut-portaalissa.
Kun asioit jatkossa alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta, toimi seuraavasti
- Kirjaudu eTerveyspalvelut-portaaliin.
- Avaa portaalinäkymän ylälaidan valikko, jonka tunnuksena on sinun nimesi ja/tai ihmishahmo. Valitse toiminto 'Hae valtuudet Suomi.fi-palvelusta'. Suomi.fi-palvelu aukeaa.
- Valitse Suomi.fi-palvelussa henkilö, jonka puolesta haluat asioida ja paina painiketta 'Valitse ja siirry asiointipalveluun'. Suomi.fi-palvelu palauttaa sinut eTerveyspalvelut-portaaliin. eTerveyspalvelut-portaalinäkymässä lukee teksti 'Asioit henkilön ETUNIMI SUKUNIMI puolesta'.
- Nyt voit asioida alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta eTerveyspalvelut-portaalissa.
12–17-vuotiaan lapsen puolesta asiointi on mahdollista 18-vuoden ikään asti tai kunnes lapsi kykenee ikänsä ja kehitystasonsa puolesta päättämään omasta hoidostaan. Jos lapsi tai nuori ei halua asioida itse, hän voi antaa huoltajalleen luvan puolesta asiointiin. Puolesta asiointia varten huoltajan on tehtävä sähköisen asioinnin sopimus yhdessä 12-17-vuotiaan lapsen kanssa. Sopimus tehdään paperisella lomakkeella, joka palautetaan lasta hoitavaan terveydenhuollon yksikköön.
18-vuotta täyttänyt henkilö voi valtuuttaa toisen yli 18-vuotiaan puolesta-asioijakseen. Tuolloin henkilön on annettava valtuudet puolesta-asioijalle esimerkiksi kirjautumalla eTerveyspalveluihin ja täyttämällä Suomi.fi -valtuutustietojen hallinta -osiossa pyydetyt valtuutustiedot. Suomi.fi -valtuutustietojen hallinta löytyy portaalinäkymän oikean ylälaidan valikosta, jonka tunnuksena on henkilön nimi. Lisäksi on täytettävä sähköisen asioinnin sopimus, joka on täytettävissä eTerveyspalvelussa sähköisesti.
Jos puolesta asioitava henkilö ei itse kykene täyttämään Suomi.fi -valtuutustietoja sähköisesti, edellytetään paperisen sopimuslomakkeen täyttämistä. Lomake palautetaan puolesta asioitavan henkilön hoitavaan terveydenhuollon yksikköön. Lomakkeen palautuksen yhteydessä puolesta asioijan henkilöllisyys sekä mahdollinen valtuutus puolesta-asiointiin tarkistetaan.