Det första partiet av koder har skapats och tillställts den övergående personalen till tjänsten OmaPosti eller hemadressen. De nya eller de som blev utanför det första partiet beaktas i de följande partierna. Man kan vänta på sina egen koder i lugn och ro ännu, och det finns inget behov av att anmäla om ärendet till ICT-beredningen, chefer eller andra aktörer.
I det första partiet har det förekommit några oväntade brister och fel, vilka kommer att korrigeras i de följande partierna.
Prova att logga in på nytt
Koderna ska aktiveras på arbetsplatsen (inte via VNP-uppkopplingen). Till exempel lyckas aktiveringen i Åbo i Hypa- och Alpe-näten.
Aktiveringen av koderna har störts av att det har fattats behövliga konfigureringar i en del av verksamhetsställena. Detta har förekommit så att man inte har haft tillgång till adressen liito.ad.vshva.fi, vilken givits i anvisningarna. Dessa har nu korrigerats i kommunerna. Det vill säga att om det första aktiveringsförsöket inte lyckades, prova på nytt (gällande några små organisationer är detta ännu på hälft).
Om problemet fortsätter, kontakta 2M-IT som tar hand om användarstödet för välfärdsområdet (vänligen notera att det finns begränsat stöd bara för aktiveringen av koderna på år 2022 års sida.)
Vid problemsituationer får du användarstöd:
- per e-post servicedesk@2m-it.fi
- vardagar kl. 8–16 per telefon 010 198 260