Ensimmäinen erä tunnuksia on luotu ja toimitettu OmaPostiin tai kotiosoitteeseen. Uudet tai ensimmäisestä erästä puuttumaan jääneet huomioidaan seuraavissa erissä. Omia tunnuksiaan voi siis odottaa vielä eikä ole tarve ilmoittaa asiasta ICT:lle, esimiehille tai muillekaan tahoille. Ensimmäisessä erässä on ilmennyt joitain puutteita ja virheitä, jotka korjataan seuraavissa erissä.
- Tunnukset tulee aktivoida työpaikalla (ei VPN-yhteydellä). Esimerkiksi Turussa aktivointi onnistuu Hypa- ja Alpe-verkoissa.
- Yksityiskohtainen ohjeistus täällä: Varha-tunnuksen käyttöönotto (vshyvinvointialue.fi)
- Ohje tiiviisti, mutta luethan ohjeen kokonaisuudessaan, sillä vaiheita on useita:
- Avaa nettiselain työpaikan verkossa ollessasi ohjeessa mainitussa osoitteessa https://liito.ad.vshva.fi/
- Pääset muutamien vaiheiden jälkeen kirjautumisikkunaan, johon syötät tunnuksen ja salasanan.
- Katso video-ohje tunnusten käyttöönotosta – uusi!
- Salasanan vaihtamisen jälkeen pääset Varhan palveluihin, mm. intraan: Intranet – Kotisivu (sharepoint.com)
- Ohje tiiviisti, mutta luethan ohjeen kokonaisuudessaan, sillä vaiheita on useita:
Tunnusten aktivointia on haitannut kuntien verkoissa tarvittavien konfigurointien puuttuminen osista toimipaikoista. Tämä on ilmennyt niin, että ohjeissa annettuun liito.ad.vshva.fi -osoitteeseen ei ole päästy. Näitä on nyt kunnissa korjattu. Eli jos ensimmäinen aktivointiyritys ei onnistunut, kokeile uudelleen.
Jos ongelma jatkuu, ota yhteyttä hyvinvointialueen käyttäjätukea hoitavaan 2M-IT:hen (huomioithan, että tukea on saatavilla 2022 puolella rajatusti vain tunnusten aktivointiin).
- UUSI, päivitys 5.12.2022: Ohje_Tunnusten käytöstä etätyössä tai mobiililaitteella
Ongelmatilanteissa saat käyttäjätukea:
- Sähköpostitse servicedesk@2m-it.fi
- Arkisin klo 8–16 puhelimesta 010 198 260
Tutustu ICT-treffien 23.11. tallenteeseen. Seuraavat ICT-treffit tulossa ke 14.12. klo 8.
Muista myös Usein kysytyt kysymykset (UKK)