Hyppää sisältöön

Lokakuun henkilöstöfoorumissa kuultiin kattava katsaus puhututtaneisiin aiheisiin

Henkilöstöfoorumi kokoontui perjantaina 7.10. Tapaamisessa  saatiin maistiaisia Varsinais-Suomen hyvinvointialueen eli Varhan brändi-ilmeestä sekä kuultiin Tulevaisuuden sote-keskuksen osaprojekteista. Ajankohtaista tietoa saatiin myös Oima-järjestelmästä sekä asiakas- ja potilastietojärjestelmistä.

 

Viestintäperiaatteet ja luonnosteltu ilme ensiesittelyssä

Tilaisuus alkoi mukavissa merkeissä, kun viestintäjohtaja Maria Roos esitteli henkilöstöfoorumille Varhalle suunniteltavaa ilmettä sekä viestintäperiaatteita. Luonnostellut brändivärit violetti ja turkoosi saivat kiitosta. – Hyvä, että värit silmille sopivat. Usein on jo liikaa värejä ja vaikea nähdä tärkeitä tietoja, eräs kokoukseen osallistujista kehuu. – Hienolta näyttää, kehuu toinen osallistuja. Henkilöstöfoorumissa kiiteltiin myös sitä, että päästiin näkemään jo jotakin konkreettista.

Viestintäperiaatteet ja hyvinvointialueen ilme on tarkoitus päättää syksyn kuluessa.

 

Perhehoitajien ja omaishoitajien palkkioiden maksatukseen helpotusta

Konsernipalvelujohtaja Laura Saurama esitteli henkilöstöfoorumille Oima-järjestelmää, johon omais- ja perhehoitajien palkkioiden maksatus sekä henkilökohtaisen avun palkan maksatus tullaan keskittämään. – Oima-järjestelmän myötä tietojen tarkistus ja tallennus selkenee, Laura kertoo.

Hankintapäätös on tehty ja starttipalaverissa oli yli 100 kuntien edustajaa kuulemassa tulevasta. –kiinnostus kunnissa on valtavaa, Laura valaisee.

 

Tulevaisuuden sote-keskus –hankkeen osaprojekteissa kehitetään moniammatillista yhteistyötä

Projektipäällikkö Anni Lintula kertoi sote-keskuspalveluiden kehittämisestä, jonka tavoitteena on parantaa hoidon saatavuutta ja jatkuvuutta sekä vahvistaa henkilöstön ammattitaitoa ja edesauttaa yhteistyötä eri ammattiryhmien kanssa. Projektissa kehitetään ja yhtenäistetään sote-keskusten toimintakäytäntöjä. – On hienoa, että kaikki Varsinais-Suomen sote-organisaatiot ovat lähteneet mukaan kehittäjäverkoston toimintaan, Anni kehuu.

Tilaisuudessa kuultiin lisäksi projektipäällikkö Tiia Korpisalon esittelemänä henkilökohtaisen asiakasohjauksen pilotoinnista. Asiakasvastaavien työskentely painottuu intensiiviseen ja voimavarakeskeiseen asiakasohjaukseen, jossa asiakasvastaava kulkee asiakkaan rinnalla ja osallistuu tarvittaessa hoidon ja palvelujen järjestämiseen.

– Palveluverkosto, jossa asiakkaan asioita selvitellään, voi olla hyvin monialainen, Tiia kertoo. Asiakasohjausprojektissa niin ikään yksi tavoitteista on sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä organisaatioiden välisen yhteistyön kehittäminen. – Suurimmassa osassa Varsinais-Suomen terveyskeskuksia tehdään työtä sote-työparina, Tiia kertoo.

Lue lisää:

https://vshyvinvointialue.fi/article/sote-keskuspalvelujen-kehittaminen/

https://vshyvinvointialue.fi/article/lasten-ja-nuorten-matalan-kynnyksen-mt-palvelujen-kehittaminen/

 

Asiakas- ja potilastietojärjestelmät päivitetään Varhalle sopivaksi

Tilaisuuden lopuksi hankejohtaja Johannes Holvitie kertoi henkilöstöfoorumille asiakas- ja potilastietojärjestelmien tilanteesta. Perusterveydenhuollossa sekä sosiaalihuollossa pyritään jatkamaan olemassa olevilla järjestelmillä. Toimialasidonnaiset oheis- ja tukijärjestelmien ratkaisut hyvinvointialueelle pohjautuvat alueen jo käyttämiin ja sairaanhoitopiirin operoimiin ratkaisuihin, joita päivitetään hyvinvointialueelle sopivaksi.

 

Henkilöstöfoorumin syksyn kokoukset pidetään seuraavasti:

Pe 4.11.2022 klo 13.00 – 14.30

Pe 2.12.2022 klo 13.00 – 14.30

Asiasanat: henkilöstöfoorumi , hyvinvointialue